شاید خیلی از شما دوست داشته باشید نظر استاد بزرگوار شهید مرتضی مطهر ی رو راجع به کنکور سراسری(که دغدغه بزرگی برای خیلی از جوانان ما هم هست) و همچنین ضرورت استعدادیابی در مورد انتخاب رشته رو بدونید!



اگر دوست دارید این مطلب خواندنی رو (که از کتاب تعلیم و تربیت در اسلام انتخاب شده) بخونید به ادامه مطلب برید...



استعدادیابی در انتخاب کار  کار علاوه بر اینکه مانع انفجار عملی می‏شود ، مانع افکار و وساوس و  خیالات شیطانی می‏گردد . لهذا در مورد کار می‏گویند که هر کسی باید کاری را  انتخاب کند که در آن استعداد دارد ، تا آن کار علاقه او را به خود جذب‏ کند . اگر کار مطابق استعداد و مورد علاقه نباشد و انسان آن را فقط به‏  خاطر درآمد و مزد بخواهد انجام دهد ، این اثر تربیتی را ندارد و شاید  فاسد کننده روح هم باشد . انسان وقتی کاری را انتخاب می‏کند باید استعدادیابی هم شده باشد . هیچ کس نیست که فاقد همه استعدادها باشد ،  منتها انسان خودش نمی‏داند که استعداد چه کاری را دارد . چون نمی‏داند ، دنبال کاری می‏رود که‏ استعداد آنرا ندارد ، و همیشه ناراحت است .

مثلا وضع دانشجویان ما با  این کنکورهای سراسری وضع بسیار ناهنجاری است . دانشجو می‏خواهد به هر شکلی که هست این دو سال سربازی را نرود ، و عجله هم دارد به هر شکلی که‏ هست در دانشگاه را پیدا کند . وقتی آن ورقه‏ها و پرسشنامه‏ها را پر می‏کند  ، چند جا که دیپلمش به او اجازه می‏دهد نام‏نویسی می‏کند ، هر جا را که‏  درآمدش بیشتر است انتخاب می‏کند ، و بسا هست جایی را انتخاب می‏کند که‏  اصلا ذوق آن را ندارد ، یعنی سرنوشت خود را تا آخر عمر به دست یک‏ تصادف می‏دهد . این آدم تا آخر عمر خوشبخت نخواهد شد . بسا هست این فرد  ذوق ادبی اصلا ندارد ولی با وجود دیپلم ریاضی احتیاطا اسمی هم در ادبیات‏ یا الهیات می‏نویسد . بعد آنجاها قبول نمی‏شود و می‏آید اینجا ، جایی که نه‏ استعدادش را دارد و نه ذوقش را و تا آخر عمر کاری دارد که آن کار ، روح‏  و ذوقش را جذب نمی‏کند . انسان باید کاری را انتخاب کند که آن کار عشق و علاقه او را جذب کند ، و از کاری که علاقه ندارد باید صرف نظر کند ولو درآمدش زیاد باشد .  پس در مورد کار این جهت را باید مراعات کرد ، و آنوقت است که خیال و عشق انسان جذب می‏شود و در کار ، ابتکاراتی به خرج می‏دهد.