احسن القول

مذهبی و اجتماعی

احسن القول

مذهبی و اجتماعی

آخرین مطالب
نویسندگان
آخرین نظرات

یک صد و چهارده تا سوره داریم، چهارتای آن با « إِنَّا» شروع می‌شود. آیا این رمزی هم دارد یا نه؟ یک جا می‌گوید: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ». یک جا می‌گوید: «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا» الفتح/1. یک جا می‌گوید: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» الکوثر/1. یک جا می‌گوید: «إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا» نوح/1. چهار تای این سوره‌ها با انا شروع شد. نوح اولین پیغمبر اولوالعزم است. نوح مقامی دارد که خدا به هر پیغمبری سلام خالی می‌کند به نوح یک سلام پررنگ‌تر می‌کند. مثلا می‌گوید: «سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ» الصافات/109، «سَلَامٌ عَلَى مُوسَى وَهَارُونَ» الصافات/120، «سَلَامٌ عَلَى إِلْ یَاسِینَ» الصافات/130. اما به نوح که می‌رسد نمی‌گوید سلام علی نوح. می‌گوید: «سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِی الْعَالَمِینَ» الصافات/79. یک « فِی الْعَالَمِینَ» اضافه می‌کند. نوح کسی است که ابراهیم از پیروان نوح است قرآن می‌فرماید: «وَإِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ» الصافات/83. یعنی یکی از شیعیان حضرت نوح حضرت ابراهیم است. پدر دودمان است. وقتی آب آمد کفار غرق شدند، نسل ما از حضرت نوح است. پس پدرمان اولین پیغمبر اولوالعزم است. 

2- جایگاه سوره کوثر در قرآن 
دوم، کوثر، کوثر چیست؟  خداوند خیلی چیز به پیغمبر داد. هیچ جا نگفت تو هم کاری انجام بده. خداوند به پیغمبر می‌گوید: «وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِنْ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ» الحجر/87. این آیه قرآن است. پیغمبر من قرآن عظیم به تو دادم. «إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ» القلم/4. خلق عظیم به تو دادم. قرآن عظیم به تو دادم. «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» الشرح/1. سعه صدر به تو دادم. «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ» الفتح/1. من به تو فتح و پیروزی قسمت کردم. مقام محمود به تو دادم، مقام شفاعت به تو دادم. خدا به پیغمبر خیلی چیز داده. هیچ کدام اینها را نگفته تو هم یک چیزی انجام بده. دو جا خدا به پیغمبر می‌گوید: من یک چیزی به تو دادم، تو هم یک چیزی در مقابل عکس العمل نشان بده. یک جا می‌گوید: «یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» النصر/2، وقتی مردم دسته دسته، ، افواج یعنی فوج فوج، گروه گروه مردم مسلمان می‌شوند. اینجا گفته یک چیزی می‌خواهم. یک جا می‌گوید: وقتی من به تو کوثر دادم، یک چیزی می‌خواهم. در آنجا که مردم مسلمان می‌شوند، فقط می‌گوید: (فسبح). «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ» النصر/1-3 یک سبحان الله بگو. اما وقتی به کوثر می‌دهد، می‌گوید من کوثر دادم، «فَصَلِّ لِرَبِّکَ»، سبح کافی نیست. «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ» الکوثر/2. هم نماز بخوان، هم شتر بکش. این معلوم می‌شود کوثر خیلی مهم است. یکبار دیگر تکرار می‌کنم. خداوند در قرآن بارها الطافش را به پیغمبر یادآور شده. پیغمبر من اینجا این کار را کردم، این کار را کردم، این کار را کردم. اما هر نعمتی که خدا به پیغمبر داده، نگفته تو هم یک کاری بکن. فقط دو جا می‌گوید تو هم یک کاری بکن. یکی وقتی گروه گروه مسلمان می‌شوند می‌گوید: سبحان الله بگو. یکی هم کوثر که به تو دادم می‌گوید: نماز بخوان. 
 وزن کوثر معلوم می‌شود از وزن یدخلون بیشتر است. چون مردم که مسلمان می‌شوند سبحان الله بس است، اما کوثر که دارم سبحان الله را نه نیست باید یک نماز کامل بخوانی. 
 حالا. نوح اولین پیغمبر اولوالعزم است. کوثر هم تنها نعمتی است که خدا از پیغمبر خواسته در مقابل کوثر نماز بخواند و نحر کند. این چهار تا سوره که با انا شروع شده چه رابطه‌ای بین اینهاست.  (رابطه‌اش کشف نشده است). مثل خیلی چیزها. در علوم طبیعی، مثلا برگ انار باریک است، برگ انگور پهن است. یک رابطه‌ای هم بین برگ و مزه هست. منتها علوم طبیعی هنوز این رابطه‌ها را کشف نکرده است.

منبع: سایت درسهایی از قرآن http://gharaati.ir/
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۲۳
محمد مصباح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی