احسن القول

مذهبی و اجتماعی

احسن القول

مذهبی و اجتماعی

آخرین مطالب
نویسندگان
آخرین نظرات
۰۶ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۳۰

ضامن اجرای قوانین در اسلام

دولتها و حکومتها در کشورهای مختلف جهان پس از قانون گذاری، برای اجرا و پیاده نمودن آن، سازمانهائی را به وجود می‌آورند تا از تخلفات جلوگیری شود. یکی از افتخارات اسلام، قانونگذاری امر به معروف ونهی از منکر درطول و عرض سایر قوانین دیگر است.  امر به معروف ونهی از منکر خود از قوانین الهی است وکوچک شمردن آن، گناهی بزرگ می باشد، در عین حال پشتوانه و ضامن اجرایی سایر قوانین بوده، ناظر بر تک تک قوانین و افراد جامعه است.

 اسلام در این قانون مترقی، تمام افراد مسلمان را مسوول دانسته و هیچ گونه محدوده‌ای برای آن مشخص نکرده است .اما در موارد و شرائط مختلف، طبعا روش‌های اعمال و اجرای این قانون متفاوت خواهد بود... . اسلام بر اساس قانون امر به معروف و نهی از منکر، تمام افراد مسلمان را مسوول دانسته و هیچ گونه محدودهای خاص را برای آن مشخص نکرده است. کارکرد این نظارت همگانی، خانواده، محله و جامعه را شامل میشود. برگزیدگان امت اسلامی با آگاهی به معروف و منکر و آشنایی به قوانین و آموزشهای لازم میتوانند بخشی از نظارت بر جامعه را به عهده بگیرند، عموم مردم را به سوی زیبائیها و معروف دعوت کنند و انسان‌های متجاوز به حقوق عمومی ملت را از زشتیها و منکرات باز دارند و ناظر بر اجرای صحیح قوانین در میان امت باشند.

بنابر قانون الهی امر به معروف و نهی از منکر، دولت و امت و اعضای عامه مردم، با همدلی و همزبانی وظیفه دارند که ضامن اجرای قوانین و حافظ مصالح یکدیگر بوده و با حفظ شرائط و مراتب در مقابل تخلفها بایستند تا خوشبختی و آرامش جامعه را تضمین نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۶
محمد مصباح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی