احسن القول

مذهبی و اجتماعی

احسن القول

مذهبی و اجتماعی

نویسندگان
آخرین نظرات
  • ۲۸ دی ۹۵، ۱۲:۵۷ - مرتضی عارف
    فتامل!!

۱۵ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

پاسخ به سئوال یکی از بازدیدکنندگان عزیز؛

لطفاً در ارتباط با صحت و سقم مباحث پیرامون شرکت یاران پیامبر اکرم (ص) در غارت و راهزنی کاروان ها در زمان هجرت ایشان به مدینه به علت قحطی و اوضاع نابسامان اقتصادی توضیح دهید؟

پاسخ اجمالی؛ علت عمده حملات مسلمانان به قریش و کاروان­های تجاری مکه ظلم و ستمی بود که قریش به مسلمانان روا داشته بود، قریش سال­ها مسلمانانِ مظلوم را در مکه مورد آزار و شکنجه های سخت قرار داده بود. پس از ورود نبی مکرم اسلام (ص) به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی این فرصت فراهم شد که مسلمانان جواب آن همه ظلم و ستم را بدهند و طبیعی است که در حملات نظامی دست­یابی به غنایم نیز مطرح است.

همچنین، اموال مسلمانان مهاجر به مدینه در مکه مورد دستبرد و غارت اشراف قریش قرار گرفته بود و مسلمانان به تلافی این دستبردها می­توانستند کاروان­های تجاری آنها را مورد تهدید قرار دهند؛ علاوه بر این که اصولا حالت جنگ بین مشرکان مکه و مسلمانان مدینه فرضیه‌­ای بود که تقریبا هر دو گروه آن را پذیرفته بودند.

پاسخ تفصیلی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۲۰:۱۴
محمد مصباح

قرآن کریم متقن ترین و بهترین کتاب در معرفی و شناساندن پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله ـ است؛ زیرا این کتاب کلام وحی و سخن خداوند متعال است و از جهت حقانیت و درستی مطالب، معتبرترین کتاب به شمار می رود. خداوند متعال، در قرآن کریم، در آیات متعددی درباره پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ سخن گفته است. در این آیات، گاهی به طور مستقیم و گاهی به شکل غیر مستقیم، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ معرفی شده است. این معرفی در قالب هایی همچون، ستایش و تمجید از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ، بیان اوصاف و شئونات، ذکر مقامات و مناقب و بیان عظمت روحی آن حضرت صورت گرفته. و جلوه های مختلف شخصیتی و رفتاری آن حضرت، تبیین شده است. آنچه که ما در این مقاله می آوریم ذکر فهرست وار این جلوه ها در آیات کریمه است که در سه بخش کلی «نام ها و اوصاف»، «مقامات» و «مناقب» پیامبر اعظم ـ صلی الله علیه و آله ـ تنظیم شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۲۱:۴۰
محمد مصباح

شیخ نمر النمر در یکی از خطبه‌هایش در خصوص رژیم سعودی گفت که "می‌دانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد. این منطق و راه و روش شماست: "بازداشت" و "شکنجه" و "کشتار"؛ ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم. وی در یکی از خطابه‌هایش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش علیه مردم عربستان به طور اعم و شیعیان به طور اخص، طاغوت و ستمگر خواند و اضافه نمود (نایف)در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرم‌ها او را خواهند خورد.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ دی ۹۴ ، ۱۰:۰۳
محمد مصباح

 

   سر آغاز گفتار نام خداست  

                         که رحمتگر ومهربان خلق راست

ستایش    بود    ویژه    کردگار                                 که   بر  عالمین  است  پروردگار

که بخشنده و مهربان است نیز                                 بود  صاحب  عرصه ی   رستخیز

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۲۰:۳۶
محمد مصباح

 شرح شکنجه گران در برابر مجازات الهى! بعد از بیان جنایت عظیم‏(آیه 10 سوره بروج)

إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِیقِ .

یعنى آنانیکه مومنان و مومنات را تعذیب و شکنجه می‌کنند و از اعمال خشن خویش توبه نمى‌کنند، پس براى آنان عذاب جهنم و عذاب سوزاننده مهیا شده است.


تفسیر: در این آیه خداوند متعال  می‌فرماید: «کسانى که مردان و زنان با ایمان را شکنجه دادند، سپس توبه نکردند، براى آنها عذاب دوزخ و عذاب آتش سوزان است» 
جمله «ثمّ لم یتوبوا» نشان مى‏‌دهد که راه توبه حتى براى چنین شکنجه‏ گران ستمگرى باز است، و این نهایت لطف پروردگار را نسبت به گنهکاران نشان می‌دهد، و ضمنا هشدارى است به مردم مکه که تا دیر نشده دست از آزار و شکنجه مؤمنان بردارند و به سوى خدا بازگردند.
قابل توجه این که در این آیه دو گونه عذاب براى آنها ذکر کرده: «یکى عذاب جهنم و دیگرى «عذاب حریق» (عذاب آتش سوزان) ذکر این دو ممکن است به خاطر این باشد که در جهنم انواعى از مجازاتها وجود دارد که یکى از آنها آتش سوزان است و ذکر آن به خصوص به خاطر این است که شکنجه‏ گران مزبور مؤمنان را با آتش مىی‌‏سوزاندند و باید در آنجا با آتش مجازات شوند اما این آتش کجا و آن آتش کجا. برگزیده تفسیر نمونه، ج‏5، ص: 459
نکات:
1- «فتن» (مصدر «فتنوا») در اصل به معناى داخل کردن طلا در آتش است; ولى در مورد داخل کردن انسان در آتش نیز استعمال دارد (مفردات راغب). «فتنة» در قرآن، گاهى به معناى تعذیب (شکنجه دادن) آمده است. (بصائر فیروزآبادى)
2- این حکمتی‌ خدایی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ طاغیان‌ فرصت‌ آزمایش‌ داده‌ ‌است‌، چه‌ آنان‌ ‌با‌ ‌اینکه‌ علم‌ ‌خود‌ مؤمنان‌ ‌را‌ ‌در‌ معرض‌ آزمایش‌ قرار دادند و ‌از‌ قدرت‌ اراده‌ ‌ایشان‌ آگاه‌ شدند، و چنان‌ ‌بود‌ ‌که‌ ارزش‌ و معنی‌ ایمان‌ ‌برای‌ مردمان‌ آشکار شد و ‌این نکته‌ ‌را‌ دریافتند ‌که‌ چنین‌ ارزشی‌ برتر ‌از‌ مادّیّات‌ ‌است‌ و دعوت‌ فرستاده‌ ‌خدا‌ و پیروانش‌ ‌برای‌ ‌به‌ دست‌ آوردن‌ مال‌ و سلطه‌ای‌ نیست‌ و سپس‌ چون‌ مؤمنان‌ ‌را‌ آزمودند، ایمان‌ اینان‌ ‌از‌ رسوبات‌ شرک‌ خلاصی‌ پیدا کرد و بازمانده‌های‌ نادانی‌ و غفلت‌ ‌از‌ نفوس‌ ‌ایشان‌ زدوده‌ شد و ناتوانان‌ ‌از‌ صف های‌ ‌ایشان‌ بیرون‌ رفتند و مؤمنان‌ پاکی‌ طلایی‌ ‌را‌ پیدا کردند ‌که‌ چون‌ ‌در‌ بوته‌ گداخته‌ می‌شود ‌از‌ ‌هر‌ چه‌ جز طلا ‌است‌ تهی‌ می‌شود. (تفسیر هدایت.)
3- مصداق «الذین فتنوا» ـ به قرینه مقابله با آیه بعد ـ کافران اند. حرف «فاء» در «فلهم» دلالت مى کند که این عقوبت، کیفر شکنجه گرى آنان است. بنابراین کافران، علاوه بر این که بر کفر خویش مؤاخذه مى شوند، بر کردار خویش نیز کیفر خواهند شد. (تفسیر راهنما)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۱۹:۴۳
محمد مصباح
ایمان به ظهور حضرت مهدى موعود(عج) و جهانگیر شدن دین اسلام به آیات متعددى از قرآن مجید و متواترترین روایات استناد دارد که هر مسلمان معتقد به قرآن و رسالت پیغمبر اسلام(ص) باید به این ظهور، ایمان راسخ و ثابت داشته باشد.


ادیان آسمانى شرط قبول اعمال صالح را ایمان به غیب مى‌دانند و تعدیل اخلاق و تکمیل و تکامل فضایل انسانى را وابسته به آن مى‌شمارند و اصولاً دعوت پیغمبران و رهبران آسمانى در نفوسى تأثیر شایسته دارد که احتمال وجود عالم غیب و امور ماوراء این عالم محسوس را بدهند، ایمان به ظهور مهدى و مصلح آخرالزمان نیز از جمله مطالب غیبى است که پیامبر اعظم اسلام از آن خبر داده و تصدیق او واجب است، 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۱۹:۱۷
محمد مصباح

یکی از آیاتی که کمتر به ان دقت شده است آیةالکرسی است. باتوجه به اینکه ریشه اصلی تفکر مهدویت در قرآن در بیش از یکصد آیه بیان شده است، لزوم توجه به آیات مهدوی بیش از پیش احساس می شود، درحالی که در تفسیر این آیات، روایات فراوانی بر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده است که بنابر آنها، حکومت امام مهدی(عج) در آخرالزمان همان حکومت مستضعفان و صالحانی است که در قرآن به آن بشارت داده شده است. یکی از آیاتی که این موضوع در آن به کار رفته شده و کمتر به آن دقت شده است آیت الکرسی می باشد در این مجال بر آنیم که در مورد این آیه و محوریت این موضوع مطالبی را بیان کنیم.

آیه الکرسی و ظهور

 


آیة الکرسی «ایه 255 سوره بقره است»، علامه طباطبایی در جلد دوم تفسیر المیزان درباره ایة الکرسی می‌فرماید:ایة الکرسی،از صدر اسلام مشهور بوده، در زمان رسول خدا (ص) و حتی از زبان آن جناب به این نام بیان می‌شد، 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۱۹:۱۴
محمد مصباح

قرآن کریم به عنوان کلام وحی در بردارنده معارف، داستان‌ها، قصه‌ها، پندها و معماهای فراوان و آموزنده است. هرچند هدف از نزول قرآن تنها بیان این مسائل نبوده است، اما توجه به آنها نشان از اعجاز این کلام الهی و زیبایی‌های آن دارد که محققان و پژوهشگران قرآنی آنها را استخراج کرده‌اند.

پرسش ها

پاسخ ها

سوره‌هایی که حضرت محمد(ص) فرمود آن سوره‌ها مرا پیر کرد، چیست؟

سوره‌های «هود، واقعه، مرسلات و نبا»

کدام سوره قرآن به نام یکی از فلزات است؟

سوره «حدید» که به معنای «آهن» است.

نام موجودی که نه انسان است و نه حیوان و نه فرشته و نام یکی از سوره‌های قرآن است؟

سوره«جن»

سوره‌ای که نام میوه‌ای است و خداوند به آن قسم خورده است؟

سوره «تین»

نام سوره‌ای که به معنای روزگار است، چیست؟

سوره «دهر»

کدام سوره‌ها نشان دهنده بخش‌هایی از شبانه روز هستند؟

سوره های « فلق، عصر، لیل و فجر»

سوره‌هایی که نام آنها از اولین کلمه همان سوره گرفته شده، کدامند؟

سوره های «تبت، عصر، قارعة، عبس، لیل و شمس»

نام مرد دانشمندی که یکی از سوره‌های قرآن به نام اوست؟

سوره «لقمان»

سوره‌هایی را که تعداد آیه‌های آن، برابر با تعداد امامان معصوم است؟

سوره های «تحریم » و «طلاق»

سوره‌ای که به نام یکی از روزهای هفته است؟

سوره «جمعه»

کدام سوره به «قلب قرآن» معروف است؟

سوره «یس»

کدام سوره به «عروس قرآن» مشهور است؟

سوره «الرحمن»

تنها سوره‌ای که به زبان حال بندگان نازل شده، کدام است؟

سوره«حمد»

زینت قرآن چیست؟

به فرمایش حضرت محمد(ص)صوت زیبا زینت قرآن است.

کدامیک از اسماء الحسنی خداوند است که 114 مرتبه مطابق با تعداد سوره‌های قرآن آمده است؟

لفظ «رحیم» 114 مرتبه در قرآن کریم آمده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۱۸:۴۵
محمد مصباح

سخنرانی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری (مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه) در خصوص میلاد پیامبر (ص):

در شرایطی امروز میلاد پیامبر(ص) را جشن می‌گیریم که شاید بتوانیم به جرأت ادعا کنیم وجود مقدس پیامبر (ص) مشهورترین و شناخته شده‌ترین غریب جهان است، ما هیچ غریبی را نداریم که این اندازه مشهور باشد.

از یک سو فراگیرترین نام پسران طبق آمار کشورهای مختلف و کل جهان، نام «محمد» است و از سوی دیگر بیشترین ستایش‌ها و حتی توهین‌هایی که صورت می‌گیرد، درباره ایشان است اما در عین حال همه ما می‌دانیم که بیش از هر زمان آن حضرت غریب است! اگر بگوییم که قبل از امیرالمؤمنین (ع) و قبل از امام هشتم(ع) او غریب‌الغربا و اول‌مظلوم عالم است، درست گفته‌ایم.

این پیامبر(ص) آمده بود که غل و زنجیر از پای مردم بردارد، کتک می‌خورد و می‌گفت خدایا این مردم نمی‌فهمند آنها را عقاب نکن! او آمده بود تا مثل باران بر مردم ببارد، اما امروز به نام مبارک ایشان سر می‌برند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۱۸:۳۵
محمد مصباح

  • نشان منافق سه چیز است:

  •  1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در امانت خیانت نماید .

  • صحیح مسلم، کتاب الایمان، ح 89
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۱۸:۱۶
محمد مصباح
  • سوره مبارکه اعراف
  • آیه شریفه 159
  • وَمِن قَوْمِ مُوسَى أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ یَعْدِلُونَ

  • معنای آیه:

    از پیوران موسی (ع )کسانی هستند که به حق هدایت شدند و به آن گرویدند.

  • پیام آیه:

    امام صادق (ع) فرمودند : آن زمان که قائم آل محمد (عج) قیام کند 27 نفر در کنار کعبه همراه او خواهند شد، 15 نفر از پیروان موسی (ع) که حق مدارند. 7 نفر از اصحاب کهف، یوشع جانشین موسی(ع)، سلمان، مقداد و مالک اشتر یاران و فرمانروایان حضرت خواهند بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ دی ۹۴ ، ۱۸:۱۳
محمد مصباح

محمد بن فضیل می‌گوید:

از امام کاظم علیه السلام معنای این آیه را سئوال کردم:« هو الذی ارسل بالهدی و دین الحق» ـ سوره‌ی صف، آیه 9 ــ (او کسی است که رسولش را با هدایت و دین فرستاد.)

تاویل آیه 9 سوره صف به امام مهدی (عج)

 

امام علیه السلام فرمود: «او کسی است که رسولش را مأمور ابلاغ ولایت جانشینش کرد و آن دین، دین حق است.»
آن‌گاه از ادامه آیه سوال کردم:« لیظهر علی الدین کلّه» (تا او را بر همه ادیان پیروز گرداند.)

امام علیه السلام فرمود:« هنگام قیام قائم علیه السلام، خداوند او بر همه ادیان پیروز می‌گرداند، به دلیل آیه‌ی قبلش:« والله متمّ نوره و لو کره الکافرون.» (و خداوند نورش را تمام می‌گرداند، هرچند برای کافران ناخوش باشد.)

  • بحارالانوار، ج 51 ،ص 60 ------------ کلینی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۴ ، ۱۸:۳۷
محمد مصباح

 

بشارت پیامبر صلی الله علیه و آله درباره حضرت مهدی(عج)

سلمان فارسی نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ای مردم! آیا شما را به «مهدی» بشارت ندهم؟ گفتند: آری. فرمود: بدانید که خداوند تعالی در امّتم سلطانی عادل و امامی دادگر مبعوث می کند که زمین را از عدل و داد پر می کند، همانطور که از ظلم و جور پر شده باشد. او نُهمی از فرزندان پسرم حسین است نام او نام من و کنیه او کنیه من است.

در انتظار منجی

 

سلمان فارسی می گوید: در نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بودم که درباره اهل بیت علیهم السلام صحبت می فرمود، سپس پیامبر صلی الله علیه و آله دست مبارک را بر امام حسین علیه السلام زد و فرمود: ای سلمان! مهدیِ امت که زمین را از عدل و داد پر می کند، همانطور که از ظلم و جور پر شده باشد، از فرزندان این است. امام پسر امام، عالم پسر عالم، وصی پسر وصی است. پدرش که قبل از اوست امام و وصی و عالم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۴ ، ۱۸:۲۷
محمد مصباح

(بسم الله الرحمن الرحیم)

دجّال مرد پر تزویر و حیله گر، هنگامی که سخن از دجّال به میان می اید، طبق تفکّر عامیانه، ذهن ها متوجّه شخصی معیّن با یک چشم می شود که با جثه ی افسانه ای و مرکب افسانه ای تر، با برنامه ای مخصوص به خود؛ پیش از قیام بزرگ «مهدی (علیه السلام)» خروج خواهد کرد.

 نگاهی مختصر به خروج دجّال

 

اما همان گونه که از ریشه ی لغت «دجّال» از یک سو(1) و از منابع حدیث از سوی دیگر استفاده می شود، دجّال منحصر به یک فرد نیست، بلکه عوان کلّی برای افراد حیله گر است که برای به سوی خود کشیدن توده ی مردم از هر وسیله ای استفاده می کند و بر سر راه هر انقلاب سازنده ای که در ابعاد مختلف صورت می گیرد، ظاهر می شود.
حدیث معروفی از صحیح «ترمذی» نقل شده است، که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «إنّه لم یکن نبّی بعد نوح إلاّ أنذر قومه الدجّال و إنی أنذرکموه؛ (2) هیچ پیامبری بعد از نوح نبود مگر این که قوم خود را از دجّال ترسانده (برحذر کرده) و من هم شما را از او می ترسانم و برحذر می دارم.»
یقیناً انبیا پیشین به مردم عصر خود، نسبت به فتنه ی دجالی که در آخر زمان آشکار می شود و هزاران سال با آن ها فاصله دارد، هشدار نمی دادند، به خصوص که در پایان حدیث آمده است: «فوصفه لنا رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فقال: لعلّه سیدرکه بعض من رآنی أو سمع کلامی؛ سپس رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) صفات او را برای ما بیان کرد و گفت: شاید پاره ای از آن ها که مرا دیده اند و یا سخن مرا شنیده اند، او را درک کنند.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۴ ، ۱۸:۲۳
محمد مصباح
  • امام برحق
  • سوره مبارکه ذاریات
  • آیه شریفه 51
  • فَوَرَبِّ السَّمَاء وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِّثْلَ مَا أَنَّکُمْ تَنطِقُونَ

  • معنای آیه:

    سوگندبه پروردگار اسمان وزمین که این سخن حق است همان گونه که شما سخن می گویید.

  • پیام آیه:

    امام سجاد فرمودند:(منظور از حق در این ایه قیام حضرت حجه ابن الحسن (عج)است)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۴ ، ۱۸:۰۱
محمد مصباح