احسن القول

مذهبی و اجتماعی

احسن القول

مذهبی و اجتماعی

آخرین مطالب
نویسندگان
آخرین نظرات

بدون شک جامعهای که دارای قانونی نیست یا قانونی صحیح برآن حکومت نمیکند راه به سعادت نمیبرد و روی رستگاری را نخواهد دیدقانون صحیح اولین سنگ بنای جامعه پیشرو است. قانون هر قدر هم صحیح باشد، مادام که در اثر تبلیغ عملى در جان انسان مستقر نگردد و مردم با آن خوى نگیرند اثر خود را نمىبخشد. هر زمانى که ارادهها قوی باشد، قانون به تبع آن جارى مى شود و هر زمان که بنیه جامعه در اثر فرورفتگى در شهوات بمیرد قانون به بوته فراموشى سپرده مىشود.

قرآنکریم اجتماعىترین قانون معجزهآسای مسلمانان است. امر به معروف و نهی از منکر یکی از قوانین دینى است که از دستورات عملى اسلام به شمار میآید، با درون انسان سروکار دارد و هدف آن اصلاح کاستیهای زندگی بشری است.

از این رو با تمرین روزانه امر به معروف و نهی از منکر میتوان فضیلتهای انسانی را در جان مومنان کاشت. مهم این است که امر به معروف ونهی از منکر جزء خواست اکثریت مردم گردد.

نیاز به قانون ویژگى زندگى اجتماعى انسان است و دیدگاه او مبنا و تعیین کننده قوانین حاکم بر او می باشد. انسان به صورت طبیعی محتاج قانون است تا بتواند رفتار اجتماعی خود را تضمین نماید .هر قانون، مادام که در درون بشر ضامن اجراء نداشته باشد دوام پیدا نمىکند.

درکنار قوانین طبیعی خداوند در هر مسالهاى که مربوط به اعمال ورفتار اجتماعی بندگان است حکم شرعیاش را نیز مقرر داشته است . امربه معروف و نهی از منکر یکی از احکام اسلامی است که باعث تنظیم رفتار مومنان در جامعه می گردد .

از آن جا که بعلت بیتوجهی به قوانین الهی، خطر بروز فساد در جامعه و در نهایت متلاشى شدن آن وجود دارد، خداوند اجرای قوانین را تنها ضامن جلوگیری از فروپاشی می داند.

از این رو باید نیروئی در جامعه باشد تا کسانی که از روی نادانی و یا از سر هوس به قانون الهی پشت پا زده و آن را پایمال می کنند وادار به انجام وظیفه خود گرداند تا قوانین الهی عملا پاس داشته شوند و سعادت جامعه تضمین گردد.

بنابراین با اجرای قوی قوانین الهی در جامعه توسط همه مردم می توان شاهد تحقق آثار قانون دربین مردم بود.

منابع:

ayenebashim.ir/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۰۲
محمد مصباح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی