احسن القول

مذهبی و اجتماعی

احسن القول

مذهبی و اجتماعی

آخرین مطالب
نویسندگان
آخرین نظرات

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

 ا

بیش از هزار سال پیش، یک کسی آمد نزد سید مرتضی علم الهدی از شاگردان شیخ مفید بود، گفت: آقا یک انسان را کسی بکشد، دیه‌اش چقدر است؟‌ هزار مثقال طلا! عضوهایی که دو تایی هستند، هزار مثقال طلا، یکی از آن‌ها پانصدهزار مثقال طلا! مثلاً دو چشم هزار مثقال، یک چشم پانصد مثقال طلا! دو تا گوش هزار، یک گوش پانصد!

 گفت: آقا یک دست را اگر کسی قطع کند، جریمه‌اش چقدر است؟ یک دست چقدر شد؟ ‌پانصد مثقال طلا! همین دستی که قیمتش این است که اگر قطع شود، پانصد مثقال طلا باید به عنوان خون‌بها دیه داد، جریمه داد، پانصد مثقال طلا!

 آن وقت حالا همین دست، اگر یک چهارم یک مثقال دزدی کند، دست را قطع می‌کنند. به سید مرتضی گفت: این چه دینی است؟‌ که خود دست، پانصد مثقال طلا می‌ارزد،‌ ولی به خاطر اینکه یک ربع سکه مثلاً دزدیده است، چهار انگشتش را قطع می‌کنند. یعنی اسلام چرا اجازه می‌دهد، که یک چیزی که قیمتش پانصد مثقال طلا است، به خاطر یک چهارم، بیست و پنج درصد مثقال، یک چهارم یک مثقال... جوابش چیست؟ سید مرتضی گفت که آن وقتی دست قیمت دارد که امین است. وقتی دست دزد شد، خیانت نرخ را پایین می‌آورد. امانت نرخ را بالا می‌برد. این جوابش است. تمام شد و رفت.

حجه الاسلام قرائتی

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۰۹:۵۶
محمد مصباح

Image result for ‫روز ارتش‬‎

روز ارتش گرامی باد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۵ ، ۱۰:۰۹
محمد مصباح

Image result for ‫عکس ماه رجب‬‎

آیة الحق مرحوم حاج میرزا علی قاضی طباطبائی درباره ماه‌های رجب، شعبان و رمضان فرمود:

«هان ای برادران عزیز و گرامیم – که خدای شما را در طاعت خود موفّق بدارد – آگاه باشید! متوجه و هشیار باشید که ما در قرقگاه داخل شده‌ایم و همانگونه که در زمین‌های حرم باید از محرّمات اجتناب نمود و ارتکاب یک سلسله اعمالی که در حرم جرم نیست در آنجا جرم محسوب می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرقگاه زمانی محسوب می‌شود چنین است و باید با هشیاری و مواظبت در آن وارد شد، و به همان نحو که در قرقگاه مکانی که حرم است، انسان به کعبه نزدیک می‌شود، در این ماه‌ها هم که قرقگاه زمانی است، انسان به مقام قرب خداوند می‌رسد. پس چقدر نعمت‌های پروردگار بر ما بزرگ و تمام است؟! و او هرگونه نعمتی را بر ما تمام نموده است؟

پس (ای برادران عزیز) دستور توبه را در شب جمعۀ اول ماه (رجب) یا روز جمعه؛ و یا روز یکشنبۀ آن، انجام داده نماز توبه را بخوانید؛ سپس آنها را در روز یکشنبۀ دوّم همان ماه تکرار و اعاده نمائید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۰۴
محمد مصباح

پرسش‌های مهم، پاسخ‌های کوتاه


چرا صالحان، گرفتار مشکلات هستند و مجرمان و گنهکاران، در رفاه به سر مى‏برند؟
 
امّا اگر نااهلان خلاف کنند، خداوند به آنان مهلت مى‏ دهد و هرگاه مهلت سرآمد، آنان را هلاک مى‏ کند: «و جعلنا لمهلکهم مَوعداً»( سوره کهف، آیه 59) و اگر امیدى به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر مى‏ اندازد و به آنان مهلت مى‏ دهد تا پیمانه شان پر شود. «انّما نُملى لهم لیزدادوا اثماً»( سوره آل عمران، آیه 178) 
به یک مثال توجه کنید: 
اگر قطره‏اى چاى روى شیشه عینک شما بریزد، فوراً آن را پاک مى‏ کنید. 
امّا اگر قطره‏اى چاى روى لباس سفید شما بچکد، صبر مى‏ کنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض کنید. 
و اگر قطره‏اى روى قالى زیر پاى شما بچکد، آن را رها مى‏ کنید تا مثلاً شب عید به قالى شویى ببرید. 
خداوند نیز با هرکس به گونه‏اى رفتار مى ‏نماید و بر اساس شفّافیّت یا تیرگى روحش، کیفر او را به تاخیر مى ‏اندازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۴۸
محمد مصباح

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۵۶
محمد مصباح

Image result for ‫عکس در مورد امر به معروف‬‎


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۲۰:۰۲
محمد مصباح

امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول عملی اسلام است و چنان اهمیتی دارد که در تعابیر دینی ما به برترین فریضه یاد شده استحضرت امیرالمومنین علی )علیه السلامدر این مورد میفرمایند؛ همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره‌ا‌ی از دریای عمیق استاما واقعیت این است که این فریضه در جامعه ما رو به فراموشی می‌رود . امر به معروف و نهی از  منکر یک امر اجتماعی است، و عواقب آن متوجه تک تک افراد جامعه می‌شود، از این رو صلاح و فساد اجتماعی به اجرا یا عدم اجرای این اصل بستگی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۴۷
محمد مصباح

دولتها و حکومتها در کشورهای مختلف جهان پس از قانون گذاری، برای اجرا و پیاده نمودن آن، سازمانهائی را به وجود می‌آورند تا از تخلفات جلوگیری شود. یکی از افتخارات اسلام، قانونگذاری امر به معروف ونهی از منکر درطول و عرض سایر قوانین دیگر است.  امر به معروف ونهی از منکر خود از قوانین الهی است وکوچک شمردن آن، گناهی بزرگ می باشد، در عین حال پشتوانه و ضامن اجرایی سایر قوانین بوده، ناظر بر تک تک قوانین و افراد جامعه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۳۰
محمد مصباح

بدون شک جامعهای که دارای قانونی نیست یا قانونی صحیح برآن حکومت نمیکند راه به سعادت نمیبرد و روی رستگاری را نخواهد دیدقانون صحیح اولین سنگ بنای جامعه پیشرو است. قانون هر قدر هم صحیح باشد، مادام که در اثر تبلیغ عملى در جان انسان مستقر نگردد و مردم با آن خوى نگیرند اثر خود را نمىبخشد. هر زمانى که ارادهها قوی باشد، قانون به تبع آن جارى مى شود و هر زمان که بنیه جامعه در اثر فرورفتگى در شهوات بمیرد قانون به بوته فراموشى سپرده مىشود.

قرآنکریم اجتماعىترین قانون معجزهآسای مسلمانان است. امر به معروف و نهی از منکر یکی از قوانین دینى است که از دستورات عملى اسلام به شمار میآید، با درون انسان سروکار دارد و هدف آن اصلاح کاستیهای زندگی بشری است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۱۶
محمد مصباح

عید نورو عید تجلی دوباره قدرت خداوند بر زمین

 و رویش طبیعت و آغاز سال نو سال 1395

 مبارکباد  

یا مقلّب القلوب و الابصار 
یا مدبر اللیل و النهار 
یا محوّل الحول و الاحوال 
حوّل حالنا الی احسن الحال 


واژه عید تنها یک بار در قرآن به کار رفته است: اللّهُمَّ رَبَّنا اَنزِل عَلَینا مائِدَةَ منَ السَّماء تَکون لنا عیداً لاوَّلنا وآخرنا و آیة ً منک وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ  (سورة مائده / آیه ۱۱۴)

جشن فـــرخنده فـــرودیـن است 
روز بازار گـــل و نسرین است

مثنوی درباره بهار و نوروز می‌گوید؛

  گفت پیغمبر به اصحاب کبار      تن مپوشانید از باد بهار 
کانچه با برگ درختان می کند   با تن و جان شما آن می کند 
  

و هاتف که ترکیب بند معروفی دارد، در یکی از بهاریه‌های خود با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) سروده است؛ 

«همایون روز نوروز است امروز و به فیروزی
 به اورنگ خلافت کرده شاه لافتی مأوی». 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۵ ، ۱۴:۴۳
محمد مصباح