احسن القول

مذهبی و اجتماعی

احسن القول

مذهبی و اجتماعی

آخرین مطالب
نویسندگان
آخرین نظرات
۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۴۷

برترین فریضه در اسلام

امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول عملی اسلام است و چنان اهمیتی دارد که در تعابیر دینی ما به برترین فریضه یاد شده استحضرت امیرالمومنین علی )علیه السلامدر این مورد میفرمایند؛ همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره‌ا‌ی از دریای عمیق استاما واقعیت این است که این فریضه در جامعه ما رو به فراموشی می‌رود . امر به معروف و نهی از  منکر یک امر اجتماعی است، و عواقب آن متوجه تک تک افراد جامعه می‌شود، از این رو صلاح و فساد اجتماعی به اجرا یا عدم اجرای این اصل بستگی دارد.

 همه می‌دانیم که اگر فردی مرتکب گناهی در انظار عمومی شود هم خودش آسیب می‌بیند و هم جامعه را به سوی فساد و تباهی می‌کشاند. برعکس، گسترش این فریضه، احساس ناامنی را برای مرتکبین گناه فراهم می‌سازد. حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) سفارش نمودند که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که موجب می‌شود ظلم بر شما مسلط شود.

طبق تصریح آیات قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست و اصولا سایر واجبات به واسطه این دو برپا می‌گردند .امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) فرموده است: امر به معروف و نهی از منکر را ترک مکنید که در غیر این صورت ستمگران برشما مسلط می گردند و آنگاه هر قدر هم که دعا کنید اجابت نمی‌شود .در جای دیگر نیز فرموده‌اند :قوام دین در سه چیز خلاصه می‌شود :امر به معروف، نهی از منکر و اقامه حدود .

اما با همه اهمیتی که این فریضه الهی دارد عده‌ای در سطح جامعه در این رابطه سهل‌انگار هستند، سهل انگاری در بین مردم انگیزه‌های مختلفی دارد . برخی بخاطر ترس جانی و مالی از افراد شرور و قانون شکن حاضر به انجام امر به معروف و نهی از منکر نمی‌باشند و برخی بخاطر تنبلی و عدم احساس مسئولیت و عده‌ای بخاطر بی‌توجهی و ضعف ایمان از این عمل الهی شانه خالی می‌کنند اما در روایتی ار امام باقر علیه السلام عامل اصلی سهل انگاری و فراموشی امر به معروف و نهی از منکر دنیا دوستی و لذت طلبی است. 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۶
محمد مصباح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی